måndag 4 januari 2010

Vill församlingarna bidra till att 50 kyrkor i Kristianstadsbygden kommer ut i nyutgåva?

I helgen har jag skrivit till sju församlingar i Kristianstad och Östra Göinge om intresset av att producera en nyutgåva av boken 50 kyrkor i Kristianstadsbygden som utkom 1979. Detta mail har församlingarna i Kristianstad (Heliga Trefaldighet), Degeberga, Köpinge, Everöd, Vä, Åhus och Knislinge nu fått. Vi får se vad de svarar!

"1979 gav Turistnämnden i Kristianstad ut en bok som hette: Vägvisare till 50 kyrkor i Kristianstadsbygden. En mycket fin bok skriven av Thorsten Andersson och Gunnar Lindbom med foto av Bo-Ingvar Jönsson och Erik Karlsson.

Boken beskriver i ord och bild 50 intressanta kyrkor i Kristianstadsbygden och är av stort kulturhistoriskt och även turistiskt värde. Knislinge och Gryts kyrkor finns med.

Jag har varit i kontakt med Eva Berglund, turistchef i Kristianstad, som säger att man därifrån inte har möjlighet att göra ett nytryck av boken. Däremot säger Barbro Mellander, museichef att regionmuséet är intressserat av att producera en nyutgåva under förutsättning att finansiering kan ske.

Själv är jag intresserad av Skånes medeltida kyrkor, se min blogg www.medeltidakyrkoriskane.blogspot.com och vill gärna medverka till att boken kommer i ett nytryck. Jag vet att många människor i Skåne, i närregionen, bl a Danmark är intresserade av våra fina medeltida kyrkor och då kan boken ge en bra vägledning.

Min fråga är om församlingen är intresserade av att medverka finansiellt till att regionmuséet kan producera en nyutgåva av 50 kyrkor i Kristianstadsbygden. Om intresse finns i er församling och några ytterligare församlingar kan muséet återkomma med en närmare "prislapp" på vad produktionen kan kosta."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar