söndag 13 december 2009

Gryts kyrka - en patronatkyrka till Wanås


Gryts kyrka i Östra Göinge kommun är en patronatskyrka (kyrkobyggnad underställd en kung eller adelsman eller dylikt) till Wanås slott där herrskapsläktaren finns kvar. Kyrkan är från sent 1100-tal och byggdes troligen av någon lärjunge till mästarna vid byggnadshyttan som uppförde Lunds domkyrka. Tornet är från 1500-talet. Gravkapellet är från 1700-talet och uppfördes av dåvarande ägarna till Wanås slott. Altaruppsats och predikstol är från 1600-talet. Den ena dopfunten är från medeltiden och kom tillbaka till kyrkan 1959 efter att ha varit försvunnen i 300 år. Kyrkan omges av en medeltida mur med stigluckor som är ovanligt idag. Stiglucka, stigport, steglucka eller stegport är en slags överbyggd kyrkogårdsgrind. Ofta var det trappor på båda sidor av porten, där dess underdel inte öppnades, utan stegs över, vilket gett konstruktionen dess namn.

3 kommentarer:

  1. Jag undrar vad uppgiften om att kyrkan var en patronatskyrka grundar sig på.

    F d kyrkvaktmästare

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du undrar! Jag byggde min information på det informationsblad som jag 2009 hittade i kyrkan, skriven 1970 av Harry Borgman, kyrkoherde. När jag läser informationen igen så kan det ifrågasättas om det är en patronatskyrka, dvs en kyrka underställd en kung, adelsman eller dylikt. I skriften framgår att det inte är säkert att Wanås redan på 1100-talet var en betydande sätesgård. Många gårdar i Gryt var kungliga ända fram till 1600-talet. Den sk herrskapsläktaren i kyrkan har fått mig att tro att kyrkan var en patronatskyrka till Wanås men det kan nog ifrågasättas. Vet du mer?

    SvaraRadera
  3. Hej,
    På Gryts Kyrkas wikipedia-sida står det att kyrkan från början bestod av ett smalt, brett västtorn, m.m. Jag förstår inte hur något kan vara både smalt och brett på samma gång. Är det någon som kan förklara?
    Tack!

    SvaraRadera